måndag 27 juni 2011

Epilog

Pietermaritzburg skyline

Sista kvällen i Afrika om man inte räknar morgondagens väntan på Joburgs flygplats. Det har varit en mycket givande vistelse på många olika sätt. Jag har haft förmånen att få arbeta med trauma på en hög nivå, jag har fått göra många ingrepp jag aldrig gjort förut och sett så många penetrerande skador att jag nästan tappat respekten för dem. Men stundtals har det varit väntans tider, det är ju inte alltid som skadorna ramlar inte under ordinarie arbetstid. En del tid har ägnats åt rondarbete, men mycket åt läsning, vilket varit väldigt värdefullt.
   En annan intressant aspekt är utbildningsklimatet för ST-läkare. Med tanke på överläkarbristen som verkar råda över hela Sydafrika, så utgör ST-läkarna en väsentlig del av arbetskraften. Överordnade (vilka bemöts som just överordnade och med väldig respekt) bistår naturligtvis vid många elektiva operationer, men ff a har de en coachande och undervisande funktion. Dessutom finns dessa examinationer, varav den slutliga föregås av flera månaders mer eller mindre dagliga besök till professorerna i Durban för muntliga förhör/förberedelser.
   Jag har lärt känna många nya människor, varav jag hoppas kunna hålla kontakten med flera. Sen får man inte glömma att Sydafrika är ett fantastiskt turistland, året runt, med ett rikt utbud av aktiviteter och sevärdheter.

George

Shaz och Grant

Thabsile, sekreteraren, byter hår varannan vecka.

   Om man som kirurg har möjlighet att göra ett halvår på detta vis så vill jag å det starkaste uppmuntra det. Till Pietermaritzburg är man välkommen, man till och med vill ha en till som mig (inte nödvändigtvis precis som mig personligen). Om någon skulle vara intresserad så räkna med 6 månaders förberedelsetid för pappersexercisen för att vara på säkra sidan. Det kan framledes vara möjligt att få en viss lön, men räkna inte med det. Jag förmedlar gärna kontakten. Det finns mycket goda möjligheter till forskning och även att komplettera trauma med t ex brännskador eller allmänkirurgi.
   Om man som svensk ST-läkare är intresserad av ettårskontrakt så finns avlönat sådant via Africa Health Placements (ca 30000/mån), jag tror det är väldigt lärorikt.
   Jag kommer lägga ut en liten lathund om visum, ansökningar, arbetet i stort och smått, kostnader mm men det är inte klart i skrivande stund. Självklart kan man maila mig också och fråga direkt (tobiasl@ltkalmar.se).

Durban beach
   Jag har tagit förväl av George och Shaz genom att laga mat hemma hos dem (det blir bättre om jag gör det) samt återlämnat alla saker jag lånat. De åkte i morse på semester till Mauritius. Grant är i Europa och idag lämnade jag också skeppet, som nu får styras av Damian och två helt gröna underläkare. Jag är säker på att det kommer gå bra. Men inte lika bra utan mig…

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar