måndag 7 mars 2011

Keep'em comin'

Helgen inleddes lugnt, fortsatte lugnt och började få lite tempo först på söndag morgon. ST-doktor Ntumba ringde och frågade om jag ville göra en stab abdomen och han hade kanske en till. Jag avbokade utan närmare eftertanke mina strandplaner och åkte in till Edendale vid 10. Jag kom därifrån 18:30 och hade då gjort fyra traumalaparatomier, tre för knivhugg och en trafikolycka. Det utmynnade inte i några spännande skador, men påminde åter om hur oerhört subtil en liten stickskada på tarmen kan vara.
   Dr Kong ringde och väckte mig 02:45 med en gunshot abdomen som de ville ha hjälp med. Ingångshålet fanns strax till höger om naveln och 9 mm-kulan var kvar i bäckenet framför och till vänster om korsryggen. Han hade runt en liter blod i buken, två genomgående hål på tunntarmen, hål på colon transversums mesenterium samt tunntarmsmesenteriet utan pågående blödning. Dock blödde det mer än diskret från ett hål i bakre bukväggen några cm nedanför aortabifurkaturen. Jag frilade höger sidas iliacakärl och uretär, varefter blödningen slutade mer eller mindre spontant. Om det hade krävts är det helt acceptabelt att ligera v iliaca, det är okej att ligera a iliaca, men om en enkel suturerad lagning räcker bör detta göras.  Blödning djupt från muskel (som t ex psoas) ska inte exploreras, bara stickas om tills det slutar.
   Något trött efter nattens övning tog jag beslut om sovmorgon. Denna avbröts vid 11-snåret av Justin som behövde hjälp med en stab abdomen på Greys.

Terrassen där jag tillbringar kvällar framför datorn.
   Det slog mig just att vi har ett gäng långliggare på Greys, vilket återspeglas i att de alla har fått smeknamn. “Bishop-Koop” är en ung man som efter skottskadad proximal tunntarm fått en proximal stomi ad modum Bishop-Koop. Denna modell finns endast beskriven för mekoniumileus, men kanske har en plats vid proximal tarmskada. Han har hämtat sig väl och fick stomin nedlagd i veckan. “The Half Guy” är han som fick en hemipatientektomi efter närkontakt med jordbruksmaskin. “Bakkie Lady” föll från en bakkie (afrikaans för pick-up) och ådrog sig bl a flail chest och mjältruptur. “Tummy Lady” blev påkörd och fick en ex-fix för bäckenfrakturer, varefter hon fick stora trycksår. Ex-fixen kunde avlägsnas någon vecka senare och efter att vi tjatat på såväl patient som sköterskor så tillbringar hon nu sin tid på mage.
    Jag har utvecklat en könsgeneraliserande och fördomsfull förklaringsmodell för påkörningsolyckor. Afrikanska kvinnor har en väldigt utmanande inställning till fordonstrafik, vilket jag själv ofta konstaterar som bilist. De slänger sig inte ur vägen trots att uppenbar livsfara föreligger, snarare saktar de in på stegen. Således inkommer dessa kvinnor huvudsakligen under dagtid. Män har en tydligare respekt för hårda föremål, en respekt som dock helt försvinner efter en blöt kväll ute. De inkommer därför nattetid, mer än salongsberusade, efter att ha påträffats medvetslösa vid sidan av vägen.

Village weaver

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar