söndag 6 februari 2011

Blood and thunder

Det har varit regn och åska hela helgen.  Igår var det ett ihållande dunder under dagen och blixtarna stod som spön i backen. Mastodons låt blood and thunder känns som en passande bloggtitel, frånsett att det har varit mer thunder än blood.
   Fredagen var en lång väntan på operation. Vi skulle först göra en liten thoracostomi och sen tracheostomi. Efter det åkte jag över till Greys där de hade fått in en lantbruksolycka. En man hade dragits in i en slåttermaskin och blivit av med vänster arm, större delen av vänster ben samt öppen fraktur höger knä. Vassil var nästan klar när jag kom, så det var bara att konstatera det tragiska i situationen.



Kossor på infarten till Edendale hospital

   Det är roligt med denna multinationella sammansättning av kirurger här. Vassil är från Bulgarien, det finns folk från Nya Zealand, Storbritannien, Tyskland, Ghana, Zaire, Hong Kong mm. Sydafrikanerna har afrikaans, engelskt, indiskt, zulu, sotho eller annat ursprung. Jag har inte sett något rasistiskt överhuvudtaget.
   Helgen inleddes hemma hos George och Shaz med snacks, öl och mat. George har låtit bygga ett betongbord med gasolgrill i mitten och steninfattning. Där grillades tandorikyckling som avnjöts inomhus framför en ganska dålig film med Kevin Costner som ytbärgare. Sen spelade vi gitarr till klockan 12 innan jag begav mig hemåt. Jag avrundade kvällen med att låsa George ute så att han fick klättra in genom sovrumsfönstret.
   Shaz, som var bakjour på Greys, ringde 7:40 och väckte mig på lördagmorgonen.  En skottskadad buk låg på operationsbordet, skjuten med två skott i ryggen, en på vardera sida och i ena benet. Vassil var avgående jour och höll i kniven. Vi fann stort hål rakt genom höger leverlob, hål genom vänster njure och två hål på colon. För att komma åt vänster njure är Mattox manöver lämplig, dvs vänstersidig visceral medial rotation och man kan då gå framför eller bakom njuren. Man bör skaffa sig proximal kontroll innan Gerotas fascia öppnas. Vi gjorde en partiell nefrektomi, packade levern, knöt av och tog bort skadade colonpartier och lämnade buken öppen. På kvällen åkte jag in till Edendale och opererade dagens andra skottskadade buk, skjuten i vänster flank ganska långt bak och kulan kvar i höger ryggmuskulatur. Det fanns retroperitoneal hematom lateralt vänster som inte expanderade. Gjorde Mattox manöver och kunde konstatera att inget större hematom förelåg kring njuren och inget centralt heller. Vänstercolon hade lite blåmärken men sannolikt hade kulan passerat bakom kotpelaren.
   Våld är vanligt. Dock förefaller det vara så att de flesta offren känner förövaren väl och en mindre andel är rån. Ett vanligt svar på frågan: vem knivhögg dig är - my friend. Det sägs att om man blivit skjuten med ett skott så var det en vän, två skott en rånare och tre skott polisen. Jag vet inte om lördagens första fall var en skurk eller ett offer. Egentligen kan det kvitta även om man ibland vill veta vad som hänt. De flesta patienter är svarta, men på Greys ligger en ung vit man som fått en kniv i magen, den hade gått igenom bukspottkörteln och mellan stora kroppspulsådern och stora hålvenen. Han säger att han föll på kniven, men vi tror det var hans tjej. Ibland mer än andra gånger undrar man hur det egentligen var.
   Så var det dags för naturrutan och denna vecka är det hög tid att alla fågelskådande vänner får lite att glädjas åt. Dessa fåglar lät sig frivilligt fotograferas och jag har inte en aning om det är bra kryss eller som att se en skata. Men det var första gången för mig.

African harrier hawk

Wolly necked stork siktad från operationsavdelningen på Greys

1 kommentar:

  1. Hallå där! Vad roligt att jag fick höra att du har en blogg, så vi får reda på vad du har för dig. Du verkar ha fullt upp, men det låter spännande och lärorikt. God mat låter det som du också får, det är ju bra. Och gitarren verkar du ha fått med dig ;-)
    Ha det gott! Emmy

    SvaraRadera