söndag 16 januari 2011

Gunshot abdomen

Var inne på Edendale i natt bara för att stöta på så att de verkligen ringer om det kommer in något trauma, alla frågar då om jag verkligen vill komma in om det bara är en vanlig skott- el knivskada. Jo, det vill jag, det är ju själva syftet. Hursomhelst fick jag sova ostört. Oerhört fin dag idag, man har knappt kunnat vara ute. Frukost på stan med Chaz, som är bakjour på Greys i helgen. Hon ringde sen in mig för att operera en 24-årig man som blev skjuten i hö flank i förrgår, via hö underarm. Kulan kvar i vä bukvägg.




Vid ankomsten takycard och krea kring 500, Hb 90 och peritonit. Vid induktion får han asystoli och HLR 25 minuter innan han får egen hjärtrytm och tryck. Vi finner genomgående hål på tunntarmen, hål i colonmesot och i anslutning härtill perkussionsskada på colon transversum samt ventrikelns baksida. Retroperitonealt hematom bilat, expanderar ej och inte imponerande. Tyckte att det kunde va lämpligt att Chaz kom och tog en titt, under tiden staplade jag bort tunntarmskadan utan rekonstruktion. Chaz Kochermobiliserade och löste hö-colon, tittade till cavan som såg okej ut, liksom hö njure. Buken lämnades öppen med op-site sandwich. pH 7,09! vid op-slut, BE -15. Prognosen usel.
   Åter hemma, vrålhungrig och har precis tryckt i mig gårdagens rester, boerwors, tsatsiki, sallad och tortilla. Nu känns det bättre igen. Tror jag tar en iskall öl, det är ju trots allt söndag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar