onsdag 19 januari 2011

Mina husdjur och mitt nya hus

Igår kväll noterade jag en stor smutsfläck på väggen som jag inte sett förut, tog en närmare titt och såg att det var en liten groda. Nu vidtog en vild jakt med kopparspann och en bordskniv. Till slut hade jag fångat den både på bild och i hinken. Det bor också en liten gecko här inne, jag tänker att den nog mest gör nytta - äter mygg och sånt. Möss finns nog också för man hör det där typiska gnagljudet på natten.



Jag har också haft ett litet myrproblem i köket. Detta är inte mitt fel, städerskan har inte diskat och då luktar det mat och så blir myrorna hungriga. Att hon inte kommit som hon gjorde i början beror nog på att jag förhandlade om priset på boendet. Från 670 till 150 kronor om dagen och då får det väl vara okej att jag bäddar själv etc. Men man blir snabbt bekväm.

Mitt nya hus
   I avtalet ingick att jag skulle flytta till ett annat hus och det har jag gjort i eftermiddag. Det ligger ca 50 meter från det förra, över en liten kulle och tyvärr sträcker sig inte det trådlösa nätverket hit. Får sitta ute på huvudbyggnadens veranda och surfa. Det känns lite kolonialt att sitta där i solnedgången med en porlande liten fontän och parken som enda utsikt, fattas bara lite gin.
   Det nya huset är till hälften nybyggt på ett äldre hus och något större, dessutom helt ny inredning och bättre utrustat med gasspis och frys samt tvättmaskin bakom hörnet. Största skillnaden är att detta hus inte skuggas av något stort träd så idag var det svårt att va inomhus pga värmen, 37 grader när jag kom hem från jobbet. Dusch två gånger dagligen är det som gäller. Nu känns det inte som att bo i en park, utsikten är mer som att bo i en djungel och ljuden likaså.
  
Utsikt från köksfönstret
   Idag lugnt igen, bara två knivhuggna patienter under natten, utan annan åtgärd än drän. Men den ena var knivad thorakoabdominellt baktill på vä sida och då föreligger alltid risk för diafragmaskada med medföljande herniering. Bättre att upptäcka detta innan halva colon är strangulerad. Vi hade en sån patient första veckan. Detta kan göras på två sätt, antingen thorakoskopiskt om man vill titta in här av andra skäl, eller laparoskopiskt om misstanke om thoraxskada är liten. En eventuell skada kan sys ihop laparo- el thorakoskopiskt el vid behov lagas med nät med öppen teknik.
   I eftermiddag mortalitets- och morbiditetskonferens på Northdale hospital, där statistik också snabbt presenterades. Under den gångna veckan var det bara 17 inläggningar för trauma på Edendale och något fler på Greys, så det är en lugn period nu konstaterar alla. Dessutom höll en ST föreläsning om bukcompartmentsyndrom, bra genomgång. Såvitt jag kunde se byggde den väsentligen på world society of abdominal compartment syndromes riktlinjer. De har en bra hemsida för intresserade: www.wsacs.org.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar